Nehody cyklistů na silnicích
Víte, kolik se v České republice stalo mezi lety 2012 až 2022 nehod, jejichž účastníky byli cyklista a řidič motorového vozidla? Je to skoro 22 tisíc nehod, přičemž 61 % případů způsobila chyba na straně řidiče motorového vozidla a pouze 39 % nehod zavinil cyklista. Je smutnou skutečností, že v loňském roce na silnicích zemřelo 40 cyklistů.
Nejvíce nehod se stává na křižovatkách, kde jeden účastník silničního provozu nedá přednost druhému a v 1/3 případů to pro cyklistu končí tragicky. Nebezpečné je také vjíždění do protisměru nebo náraz motorového vozidla do kola zezadu, přičemž 1/5 srážek končí smrtí.Jaké jsou příčiny nehod na kole a jak jim předcházet?
Jednou z nejčastějších příčin nehod je nedodržování pravidel silničního provozu, zejména nedání přednosti v jízdě.
My Češi jsme národ pivařů a mnozí z nás si řeknou, že jedno nebo dvě piva mi při jízdě na kole neublíží, i když je pivo před jízdou ze zákona zakázané a hrozí nám za něj právní postih. Přitom až za 1/3 všech nehod zaviněných cyklisty může alkohol. Pokud přijdete k úrazu a spoléháte na životní pojištění, po požití alkoholu vám pojišťovna může snížit pojistné plnění až o polovinu.
Vedle alkoholu jsou dalšími častými příčinami nehod na kole nepozornost, nepřiměřená rychlost, špatný stav kola (pneumatiky, brzdy, řetězy) nebo nedostatečné osvětlení.
Podle zákona je cyklista povinen mít za snížené viditelnosti při jízdě rozsvícený světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy. Vhodné je nosit při každé jízdě reflexní prvky, se kterými je cyklista vidět na vzdálenost 200 metrů, což je dostatečná vzdálenost pro bezpečné manévrovaní a vyhnutí se srážce s autem.
Doporučujeme také před každou jízdou zkontrolovat technický stav kola. Vyhýbejte se alkoholu a jiným omamným látkám, dodržujte přiměřenou rychlost a pravidla silničního provozu.
Cyklistické přilby zachraňují životy
Zajímavé je, že nošení cyklistické přilby je povinné pouze do 18 let. Přesto Centrum pro dopravní výzkum dospělo k závěru, že až 37 % usmrcených cyklistů mohlo žít, kdyby měli přilbu. Nejhorší jsou zranění hlavy a helma může snížit riziko smrtelného úrazu až o 69 %!
Přestože cyklistická přilba není povinnou výbavou dospělých cyklistů, doporučujeme ji nosit při každé jízdě, ať už se chystáte na celodenní výlet, nebo jen na krátkou vyjížďku. Nikdy nevíte, co se může stát, a naše zdraví je to nejdůležitější, co máme.
Bezpečná jízda na kole? Základem je výběr vhodné cyklistické přilby.
Jak vybrat správnou přilbu?
Při výběru správné cyklistické přilby je třeba zvážit několik důležitých bodů:
-
Bezpečnost přilby – vždy si ověřte, zda má přilba certifikát bezpečnosti ČSN EN 1087, který zabezpečuje, že prošla přísnými testy a splňuje požadavky na kvalitu a ochranu. Pokud ho nemá, nekupujte ji.
-
Správná velikost přilby – přilba vás nikdy nesmí tlačit ani být příliš volná, jinak nebude správně plnit svou ochrannou funkci.
-
Vybavení a konstrukce – kvalitní konstrukce napomůže pevnosti přilby. Dobře vybavené přilby mají lepší polstrování a integrovanou blikačku.
-
Hmotnost přilby – přilby pro delší vycházky by měly být co nejlehčí. Ty nejlepší mají kevlarovou nebo karbonovou konstrukci.
-
Odvětrávání přilby – ujistěte se, že přilba má dostatek větracích otvorů. Oceníte je v horkých letních dnech.
- Přilbu vybírejte podle způsobu jízdy, který používáte.
Kategorie přileb:
Na trhu najdete mnoho cyklistických přileb s různými vlastnostmi. Proto bychom měli při výběru správné přilby nejprve zvážit, jaký typ cyklistiky preferujeme. Od přilby určené pro jízdu na silnici se vyžadují jiné vlastnosti než od přilby určené pro horskou cyklistiku.
Cyklistické přilby rozdělujeme na:
-
MTB přilby – jsou primárně určeny pro jízdu na horském kole. Jejich konstrukce je robustnější a mají sluneční clonu.
-
Silniční přilby – jsou určeny pro rychlou jízdu, jsou lehčí a mají nejlepší odvětrávání.
-
Přilby BMX – mají specifickou konstrukci, jsou určeny pro jízdu na kolech bmx. Lze je použít i pro jízdu na bruslích nebo skateboardu.
-
Sjezdové a freeridové přilby – jsou určeny pro maximální ochranu při jízdě z kopce v náročném terénu. Jsou robustnější a těžší.