Počet ztracených zavazadel klesá
Na druhou stranu: Množství ztracených zavazadel se podle dat společnosti SITA, která se specializuje na informační technologie pro leteckou dopravu, od roku 2007 extrémně snížilo. A to z hodnoty 18,9 ztraceného zavazadla na 1000 cestujících v roce 2007, na pouhých 5,6 ztracené bagáže na tisícovku cestovatelů v roce 2017.Nicméně v dlouhodobém horizontu počet ztracených zavazadel klesá, a to především díky lepším technologiím. Ty už dnes většinu zavazadel monitorují na každém jednotlivém bodě cesty. A třeba u Qatar Airways můžete cestu svého kufru dokonce sledovat online. Což může být zajímavý zážitek – pokud tedy nestojíte u pásu v Dubaji a váš kufr se právě neprohání na pásu v New Yorku.
Mimochodem, nejvíce zavazadel se zpozdí, nebo ztratí v Evropě. Naopak v Asii je riziko zpoždění nebo ztráty zavazadla oproti Starému kontinentu poloviční. A rizikovým faktorem je určitě přestup – polovina zavazadel se zatoulá právě při něm. Desetinu kufrů pak zbrzdí celní prohlídka nebo jejich velikost.
Rizikovým faktorem je přestup a obzvlášť přestup, který je krátký. Polovina ztracených zavazadel připadá právě na přestupy.
Jak riziko zpoždění, nebo ztráty zavazadel snížit na minimum?
Bojíte se, že z celého letu si právě vy vytáhnete černého Petra? Pak udělejte maximum pro to, abyste tohle riziko snížili. A kdyby už na ztracení došlo, tak aby se váš kufr rychle našel.- Naučte se kufry k odbavení ještě před jejich uzavřením vyfotit – jejich obsah i vnější podobu.
- Dorazte na letiště s předstihem a nenechávejte check-in na poslední chvíli. Člověk po tlakem spíš udělá chybu a zaměstnanec na přepážce je taky jen člověk, který se může překliknout, nebo štítek nedostatečně přilepit.
- Zavazadlový lístek (malý útržek, který vám na check-inu obvykle přilípnou k palubnímu lístku) pečlivě uschovejte. Právě ten po vás budou chtít při jakékoli reklamaci.
- Opatřete kufry vlastním štítkem. Na něj uveďte adresu v cílové destinaci. Případně i telefon na vás. A odstraňte z nich letištní štítky z předchozích letů.
- Opatřete zavazadla jakýmkoli prvkem, který je v záplavě podobných kousků odliší. Klidně postačí výrazná barevná stuha na uchu, reflexní páska, nálepka nebo nášivka. Když už nic jiného, svůj kufr si na pásu rychle poznáte.
Co do odbaveného zavazadla určitě nedávejte
Zvláště na cestu, kde vás čeká jeden nebo více krátkých přestupů, se zabalte tak, abyste v případě zpoždění kufru nic nepostrádali. Do příručního zavazadla, které si vezmete na palubu, přibalte léky, základní kosmetiku (pozor na limity u objemů tekutin a gelů), náhradní prádlo, veškeré doklady, vouchery, jízdenky…, nabíječku na mobilní telefon.Sbalený kufr vyfoťte, jednak jeho obsah, jednak jeho vnější podobu. Kdyby došlo na jeho zpoždění nebo ztrátu, fotky vám usnadní komunikaci s leteckou společností.
Do odbaveného zavazadla také nepatří klíče – ať už od vozu, nebo od domova. Věřte, že svazek klíčů, který právě ve zpožděném kufru poznává Chicago, zatímco vy jste dosedli zpátky v Praze, dokáže návrat z dovolené extrémně znepříjemnit. A prodražit, pokud nemáte pojištění domácnosti a účet za zámečníka platíte ze svého.
Co dělat, když se zavazadlo zpozdí, nebo ztratí?
A když už dojde na nejhorší, je dobré vědět, na co máte právo a jak vůbec postupovat. Od prázdného zavazadlového pásu vyrazte na stánek označený obvykle jako Baggage Service nebo Lost Baggage. Bývá ve stejném prostoru jako pásy. Tady s vámi sepíšou formulář PIR (Property Irregularity Report). V tuto chvíli budete potřebovat „jen“ palubní a zavazadlový lístek a schopnost popsat, jak vaše zavazadlo vypadalo (hodit se bude už zmiňovaná fotografie).Některé aerolinie už v této chvíli (respektive po ověření, že zavazadlo na cílovém letišti skutečně není) proplácejí výdaje na pořízení nezbytných věcí (obvykle jde o částku okolo 50 dolarů). Častější je ale praxe, že vám aerolinka proplatí tyto výdaje až zpětně.
Zpožděné zavazadlo a vaše práva
O zpožděném zavazadle hovoříme do 21. dne od data přistání. Pokud se v tomto rozmezí najde, pak vám ho aerolinka na vlastní náklady doručí, kam si přejete. A podle Montrealské úmluvy má povinnost uhradit vám právě nezbytné výdaje na věci, které jste si kvůli jeho zpoždění museli koupit. Nejásejte ale nad tím, že si na účet letecké společnosti pořídíte nový šatník a drahou kosmetiku. Aerolinka proplatí jen opravdu nezbytné věci a v přiměřené výši. Zubní pastu, kartáček a potřeby na umytí vlasů rozhodně ano, drahý parfém už nikoli. Pozor, že za nezbytnost se obvykle nepovažuje ani sportovní vybavení. Bez něj se totiž podle většiny aerolinek obejdete.
Uplatnění tohoto nároku musíte provést do sedmi dnů od letu, a to písemně. Účtenky za pořízené věci pak k aerolince musíte předložit nejpozději 21. den.
Ztracené zavazadlo a na co máte nárok?
Po 21 dnech už není zavazadlo zpožděné, ale ztracené. A vy máte nárok na proplacení celého obsahu kufru, ale… dokázat, co přesně bylo jeho obsahem je často problematické a některé aerolinky se do náhrady škod příliš neženou. Právě v takovém případě pomůže fotografie sbaleného kufru a toho, co v něm bylo. Aerolinka vám pak může přiřknout až 1220 euro odškodného na jednoho cestujícího. Pokud se vám do handrkování s aerolinkou nechce, existují i společnosti, které se na vymáhání specializují – a pak si „účtují“ procenta z vymožené částky.